| 11/07/2019 
 Vannes
                  - Íle de Saint-Cado - Pont-Aven - Concarneau - Quimper 
 | 
| La
                  costa sud i el furt dels aneguets | 
| Abans de marxar de Vannes, vam
                    aprofitar per fer una volteta final. Vam veure que era una
                    ciutat molt animada i amb molta vida, molta més de la que
                    ens pensàvem. Els comerços de dintre de la muralla eren
                    comerços pels vilatans i no pels turistes, contràriament al
                    que acostuma a passar en aquests llocs. A més, vam entrar a
                    la botiga Du
                      Pareil au même i vam comprar unes peces de roba
                    maquíssimes i divertidíssimes a la Merlès. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| A uns 35 Km de Vannes ens vam
                    aturar per visitar la Íle de Saint-Cado, un poble-illa a la
                    ria d'Étel unit a la terra per un pont. De fet, més que una
                    ria, es tracta d'un petit mar de més de 20 Km2 en
                    el que l'aigua salada i l'aigua dolça es barregen al ritme
                    de les marees, el que ha originat una barrera de sediments
                    (sorra) que l'aïllen en molts aspectes, aconseguint que se
                    succeeixin llacunes, platges salvatges, maresmes i conques
                    ostrícoles entremig dels molts illots que hi ha.
                    L'aparcament estava molt ple, però vam poder deixar el
                    sidecar perfectament | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Tot i que l'illa i el pont
                    criden molt l'atenció, hi ha un petit illot d'uns
                    vint-i-cinc metres de diàmetre que fa que els teus ulls se'n
                    vagin al seu damunt i et preguntis què fa una casa amb la
                    porta i les persianes de color blau cel en aquell lloc. Es
                    tracta de l'antiga casa del guarda dels vivers d'ostres i
                    l'illot, que es va batejar amb el nom de Nichtargér, és
                    accessible a peu amb la marea baixa. | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| El poble és un antic port de la
                    sardina i va prendre el nom d'un eremita que hi visquè
                    durant el segle VI que després va ser elevat a sant i per
                    qui es va construir la capella (s. XII, tancada malgrat que
                    havíem llegit que a l'estiu era oberta) que és Monument
                    Històric. Enfrontat a la capella, hi ha un calvari que data
                    de 1832 i la resta són una trentena de cases que
                    s'organitzen en base a tres carrers i una plaça i una font
                    votiva (s. XVIII) coronada amb una creu celta (afegida el
                    segle XX). Nosaltres vam fer un recorregut al voltant de
                    l'illa per un caminet que va ser  accessible amb la cadireta
                    (amb alguna petita dificultat). | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Sortint de l'Íle de Saint-Cado,
                    teníem previst buscar un lloc per dinar i just passat l'Étel
                    vaig veure una zona comercial en la que hi havia una boucherie
                    amb plats preparats, una pizzerie-rostisserie, una boulangerie
                    i l'American's
                      Snack, un restaurant estil dinner americà en
                    el que vam decidir demanar-nos uns entrepans i unes frites. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| L’únic creuament entre la costa
                    del Pays de Lorient i la del Pays d’Auray, el Pont-Lorois,
                    travessa el riu Étel i connecta Belz amb Plouhinec.
                    Completat el 1841, va ser destruït dues vegades (el 1894 i
                    el 1944) i de fet el pont actual es va inaugurar el 13 de
                    setembre de 1956 i deu el seu nom a Édouard Lorois, prefecte
                    de Morbihan des de 1838 fins a 1848. La seva longitud total
                    és de 237 m. Però nosaltres ens vam acostar a veure'l perquè
                    teníem ganes de refrescar-nos una mica mullant-nos els peus. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Ens vam dirigir cap a
                    Pont-Aven, poble famós a partir de finals dels segle XIX
                    perquè s'hi va instal·lar una colònia artística que hi va
                    imprimir nous colors i hi va impregnar un esperit bohemi. El
                    pintor Eugène Henri Paul Gauguin es va convertir en el
                    centre d'un grup de pintors experimentals coneguts amb el
                    nom d'Escola de Pont-Aven que van constituir l'anomenat
                    simbolisme. El seu estil de pintura va començar a
                    transformar-se des del començament de l'impressionisme fins
                    a un estil molt més personal que ha marcat la història de
                    l'art pictòric. Molt turístic, ens va costar trobar un lloc
                    per aparcar, però com que el sidecar no deixa de ser una
                    moto pot aparcar de forma no legal del tot. Vam veure un
                    munt de galeries d'art i botigues per a turistes d'un cert
                    nivell, però una de les primeres coses que ens va cridar
                    l'atenció va ser el lavabo adjacent al pont sobre el riu
                    Aven. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| En un stand promocional
                    de La Bretanya vam girar una ruleta i ens va tocar una bossa
                    amb informació turística i una bossa de patates fregides
                    d'un productor local, després vam fer una mica de passejada
                    per les passarel·les i ponts d'un dels circuits al voltant
                    del riu. | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| De tornada a la Place Paul
                    Gauguin, ens vam abocar a la barana sobre el riu per mirar
                    els aneguets, embaladint-nos-en tant que a la Merlès li va
                    caure el xumet de la boca i, tot i que jo el vaig arribar a
                    tocar a l'aire dos cops amb la mà que no subjectava la nena,
                    va desaparèixer endut pel corrent fluvial. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| La Merlès es va trasbalsar per
                    la pèrdua i nosaltres li vam dir que sí que l'havia perdut,
                    però que com a compensació havia fet feliç un aneguet del
                    riu. A partir d'aquell moment, va començar a explicar-nos
                    alguna cosa, tot i que per aquelles dates encara no parlava
                    i només deia quatre paraules mal comptades, així que el que
                    explicava era inintel·ligible. Però és que no parava! I a
                    més anava posant cares de disconformitat. I si tot això no
                    fos prou, quan veia el riu es posava a buscar el xumet,
                    assenyalava l'aigua i seguia explicant la seva tràgica
                    història en la que al final no vam saber si els aneguets
                    eren bons o dolents. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| La popularitat i la importància
                    de Pont-Aven, però, és anterior a l'època dels pintors
                    bohemis. Per una banda, el riu és navegable des de la seva
                    desembocadura al mar fins al poble (10 Km), el que implicava
                    que els vaixells que arribaven al moll estaven segurs i
                    protegits. Per altra banda, el sinuós riu que salta entre
                    els blocs de pedra per després omplir el tranquil estuari ho
                    fa amb la vigorositat suficient com per fer girar unes
                    quantes rodes de molí. De fet, en l'actualitat se n'han
                    restaurat i estan en funcionament catorze molins, a més
                    d'unes quantes rescloses que guien l'aigua cap a ells. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| La Merlès, seguia encaparrada
                    en explicar-nos la seva malaurada història sense parar de
                    gesticular i buscar el xumet. És que hi havia tres
                    circumstàncies que agreujaven el problema: ella anava
                    constantment amb el xumet a la boca en aquella època, el
                    xumet que havia perdut era nou d'aquell dia i a la bossa que
                    dúiem mentre passejàvem per Pont-Aven no hi havia cap xumet
                    de recanvi. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Ens va agradar força Pont-Aven,
                    que tenia milers de racons que pagaven la pena, i potser li
                    hauríem d'haver dedicat més temps, però també és cert que hi
                    havia força gent i era car. Pels amants dels dolços, a tenir
                    en compte que hi ha unes delicades galettes de
                    mantega amb una olor única que s'elaboren artesanalment i
                    que fins i tot van donar nom a una pel·lícula. El cas és que ja no
                    ens quedava més temps i vam haver de tornar a la carretera. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Disset quilòmetres més enllà de
                    Pont-Aven, vam decidir aturar-nos, doncs havíem arribat a
                    Concarneau. Vam entrar al poble i vam seguir les indicacions
                    cap al port, allà vam veure unes naus militars i la ville-close,
                    que era el nostre objectiu. Per sort, a les dues bandes de
                    l'entrada del nucli murallat hi havia uns grans aparcaments
                    que ens van facilitar la tasca de trobar un lloc on deixar
                    el sidecar. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| A través de dos petits ponts
                    llevadissos vam accedir a l'interior de la ville-close per
                    la Rue Vauban, que porta el nom de l'enginyer militar
                    Sébastien Le Prestre de Vauban, teòricament cèlebre pel seu
                    mètode de setge, tot i que nosaltres el tenim present per
                    totes les edificacions defensives que porten el seu segell.
                    De fet, les muralles de Concarneau, malgrat que
                    originàriament són del segle XIII, deuen el seu aspecte
                    actual a la remodelació d'en Vauban el segle XVII. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Està farcit de botigues de souvenirs
                    i restaurants i nosaltres hi érem a la pitjor hora del dia,
                    doncs hi havia molta gent i a més encara feia calor. Vam
                    trobar, però, una botiga de roba que estava força bé i on la
                    Núria es va firar unes bruses. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Les muralles disposen d'un
                    parell de portes (la Porte aux Vins i la Porte du Passage)
                    per accedir als molls, doncs encara avui Concarneau és el
                    principal port tonyinaire d'Europa i el tercer de França de
                    pesca fresca, pesca que arriba sobre les deu del vespre i
                    que se subhasta a quarts de set del matí, horaris que no van
                    coincidir amb la nostra visita. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam tornar a agafar el sidecar
                    per dirigir-nos a Quimper, en concret a l'Appart'Hotel Terres de France, on
                    havíem reservat un allotjament a mig camí entre un
                    apartament, un alberg i una residència d'estudiants bastant
                    ben situat. Un cop instal·lats, vam sortir a buscar un lloc
                    per sopar tot passejant pel centre peatonal. A tocar del
                    mercat, vam decidir-nos per La Taverne de Maitre Kanter per
                    sopar la mar de bé a la seva terrassa. A més, vam poder
                    gaudir del concert que hi havia davant del Bar des Amis i vam poder comprar llet
                    i alguna altra cosa al Carrefour City d'allà al costat. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
|  Va ser un dia molt ben
                    aprofitat, excepte per l'incident dels aneguets furtadors de
                    xumets, i estàvem cansadots, així que no vam fer ja gaire
                    res més que anar tornant cap a l'hotel per dormir. | 
|  |  |